Izložba 40 godina panka / Pank je ponovo u gradu

Festival „Pank na filmu“ u Jugoslovenskoj kinoteci od 18. do 22. januara, omogućio je beogradskoj publici da se još jednom podseti, a i detaljnije upozna sa pank kulturom. Na programu su se pet dana puštali kako igrani tako i filmovi dokumentarnog karaktera.

Festival je pratila i kratka izložba o fenomenu panka. Skroman materijal od nekoliko fotografija i tekstova, što na engleskom što na srpskom jeziku, čine sve što je bilo izloženo u holu Jugoslovenske kinoteke. U formi kolaža prikazani su najvažniji segmenti pank istorije, fotografije i izjave muzičara kultnih pank bendova (Sex pistols, Clash...). Na fotografijama možete videti kako je to izgledalo. U principu izložba nije prikazala ništa što već do sada nismo znali o samoj pank kulturi. 

Izložba potvrđuje stav da pank nije samo muzički pravac. Pank je jedan socijalan fenomen u kome se ogleda jedan pobunjenički, buntovan stav prema represiji u društvu. Pored toga što je dosta toga kritički izrazio u pogledu podređenog stanja omladine pank nije uspeo da ponudi (čast izuzecima) neki sublimniji, samim tim i trajniji oblik bunta. Stiče se utisak da je završio u svojoj sopstvenoj agresiji i destrukciji. Urušio je sam sebe, zbog nesposobnosti da kanališe toliku količinu energije koju je nosio. Jedino što je panku preostalo je da putem autodestrukcije zakuca sebi ekser u kovčeg. Da li je u pitanju bio nedostatak većeg broja talentovanih, harizmatičnih ljudi koji su činili pank scenu ili neizbežan usud pobune protiv značajno jačeg protivnika, odnosno sistema i autoriteta? To je verovatno posebna tema. 

Danas, pank kultura je apsorbovana od strane mainstream kulture. Sistem je uvukao pank u svoje tokove i tako otupio njegovu oštricu. U Londonu postoje Mc Donald’s pank kiflice, kreditne kartice sa natpisom Anarchy in the U.K., osiguravajuće kuće sa pank prefiksom... Establišment ima iskustva sa raznim pobunama i pokušajima promene društvenog stanja i znao je kako da iskoristi iskrenost i neposrednost pank pokreta. Apsorbujući pank u opšte prihvaćenu kulturu, državni i ekonomski aparat ima i ekonomsku korist od subkulture koju je pank promovisao. Za razliku od svojih početaka kada je pank bio izraz nezadovoljstva ugroženog društvenog sloja, sistem  protiv koga se ovaj sloj bunio uspeo je da od panka napravi svojevrsnu atrakciju za šire narodne mase.

Ostaje nam da se nadamo da novi pank bendovi imaju potpunu svest o ovakvoj situaciji i da će nam ponuditi ono što pank jeste i što treba da bude - iskra protiv licemerja, ogoljen i neposredan urlik za bolje sutra i angažovan stav. Autentičnost u stavu čini suštinu poruke koju pank prenosi putem muzike. Vreme je da ponovo u beogradskim noćima čujemo krik - PANK NIJE MRTAV!!!

 

Šarl

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *