Ciceron: Filozofki spisi

CiceronUopšte, oni koji misle jednog dana da budu na čelu države, treba dobro da upamte ova dva Platonova pravila. Jedno je: da u svim svojim postupcima imaju u vidu samo dobro svojih građana, zaboravljajući lične udobnosti. Drugo je: da se staraju o celom državnom telu, a ne da jedan deo štite a drugi zanemaruju. Jer upravljanje državom, kao i starateljstvom, treba da bude u korist onih koji su povereni na upravljanje, a ne onih kojima je uprava povrena. Stoga oni koji jednom delu građana povlađuju a drugi zanemaruju unose u državu najopsanije stvari, bunu i razdor; otuda nastaje da su jedni narodnjaci a drugi pristalice optimata, dok je vrlo malo onih koji su za celu zajednicu. Otuda kod Atinjana one silne razmirice, a u našoj republici ne samo bune već i najubitačniji građanski ratovi. Ova zla ozbiljan i čestit građanin, i dostojan da ude na čelu države, mora izbegavati i mrzeti, i sva se tako državnom poslu predati da neće tražiti ni bogatstvo ni moć, već na opštu stvar tako gledati da bude svima koristan. Još manje će lažnim optužbama na nekog nezadovoljstvo i mržnju navući, i uopđšte će se pravde i morala tako držati da će, dok njima veran ostaje, makoliko neprijatnostima bio izložen, pre u smrt poći nego što će one vrline koje spomenuh izneveriti. Ali ništa nije tako bedno kao ambicija i otimanje o počasti, o čemu se opet Platon sjajno izražava. Oni koji se međusobno otimaju ko će pre državom upravljati postupaju otprilike tako kao kada bi se mornari prepirali ko će od njih krmaniti.

Ciceron, Filozofki spisi, prve vek p.n.e.

Pratite nas na društvenim mrežama:
error0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Facebook
Twitter