Džabaletanov dnevnik sa 48. FEST-a | Drugi deo

prvom delu dnevnika sa 48. FEST-a pisali smo o filmovima Nevidljivi život, Greh i Karte na sto. U drugom delu, Džabaletan vam predstavlja film Jojo Rabbit iz programa Gala by Knjaz Miloš, istorijsku dramu Radoznala iz programa FEST fokus, i još jedan film iz Glavnog takmičarskog programaDama herc.


Jojo Rabbit

Jojo Rabbit

Film reditelja Taike Vaititija, Jojo Rabbit, premijerno je predstavljen srpskoj publici na ovogodišnjem FEST-u. Reditelj je dobio nagradu oskar za najbolji adaptirani scenario, koji je rađen po romanu Caging Skies, Christine Leunene.

Radnja filma se odvija u nacističkoj Nemačkoj. Govori o dečaku koji je opsednut nacizmom i kao posledica toga je činjenica da mu je izmišljini prijatelj niko drugi do Adolf Hitler. Dečak predstavlja antiheroja i kroz njegov pogled je predstavljen sav apsurd jednog društva i vremena. Iza njega se krije jedno suštinski nesrećno  dete kome je sestra umrla, a otac nestao u ratu. Jedina realna stvar koja mu deluje čvrsto i funkcionalno jeste tadašnja ideologija iako je on nesvestan koji se užasi iza svega toga kriju. Međutim, u jednom trenutku on počinje da preispituje svoja uverenja, a samim tim i da se udaljava od njih. Sve je to prikazano kroz niz komičnih scena, koje su u isto vreme i smešne i tragične. 

Još jedan lik ovom filmu daje posebnu notu. Dečakova majka koju sjajno igra Skarlet Johanson. Ona predstavlja zdrav razum koji je jako teško održati u vremenima kakva su bila u Nacističkoj Nemačkoj. Način na koji se ona odnosi prema svom sinu malo podseća na igru koju je Roberto Benini igrao u filmu Život je lep. Međutim, da ne bude zabune, daleko je ovaj film od Beninijevog remek dela.

Verujem da je ovaj film podelio i publiku i kritiku. Delikatna tema kojom se bavi donekle ne dopušta mnogo slobode. Međutim, reditelj je nekako uspeo da užas jednog vremena upakuje u satiričnu dramu. Užas vremena predstavljen kroz oči jednog deteta, koje u svemu tome gubi sve što čini njegovu stvarnost.

 


Radoznala

Radoznala

Film Radoznala (Curiosa) prikazan je na ovogodišnjem FEST-u u kategoriji FEST Fokus. Kao scenario za film poslužila su pisma francuskog pesnika Pjera Luisa i njegove ljubavnice Mari.

Radnja filma smeštena je u Francuskoj, u drugoj polovini 19. veka. Sve se vrti oko ljubavne priče između Pjera (mladog pesnika dekadencije) i izvesne Mari. Njihova ljubav ne prestaje kada se ona uda za drugog muškarca, koji je između ostalog Pjerov najbolji prijatelj. Čak se u tim trenucima još više rasplamsava. Pjer postaje Mariin ljubavnik. On joj otkriva svet erotike i putene čulnosti. Sloboda koju oni imaju u četiri zida njihovog ljubavnog gnezda prevazilazi sve granice. Njena senzualnost i ženstvnost oživljava, a trenuci koje provode zajedno predstavljaju razlog za život i sreću. Vreme koje provode zajedno Pjer beleži i fotoaparatom. On slika Mari u različitim pozama, pretežno erotskim. Na njima je pokazana sva njena ženstvenost. Ljubavna veza biva poljuljana dolaskom prelepe, egzotične alžirke, koja predstavlja suprotnost Mari i ostalim evropskim damama. Slobodna, temperamentna i strastvena dama koja prkosi nametnutim kulturnim granicama. Međutim, veza između Pjera i Mari ne prestaje, čak se i još više rasplamsava. Mari pronalazi način kako da i pored činjenice da je udata provodi vreme sa svojim ljubavnikom. Oni jedno drugo čine živim, a to je ono što im je najvažnije. 

Pored ove ljubavne priče, ovaj film nam prikazuje i svu lepotu Pariza. Tada, sada, a i u godinama koje će doći, Pariz predstavlja grad svetlosti i slobode. Pariz je grad pesnika, umetnika, slobodnih ljudi, bez previše pravila. Film koji prikazuje baš ovakav  Pariz je definitivno nešto što treba pogledati.

 


Dama herc

Dama hercDanski film Dama herc (Queen of Hearts), rediteljke May el-Toukhy, predstavlja neverovatnu priču o luksuzu prepunom seksualne tenzije i moralne kontroverze.

Glavna junakinja je Anna, pravnica koja radi sa zlostavljenom decom, živi u prelepoj kući sa mužem i dve divne ćerke bliznakinje. Taj naizgled savršen život počinje da se komplikuje kada Gustav, maloletni sin njenog supruga, dolazi da živi sa njima. Između njega i Anne počinje da raste nesporna privlačnost i oni ubrzo započinju neočekivanu vezu. Drama doživljava vrhunac kada njihova tajna više nije sigurna, a posledice njenog otkrivanja su ogromne. Anna je primorana da donese odluku između porodice, karijere i Gustava. Da bi nešto ostalo sačuvano, nešto mora biti do temalja uništeno.

Iako bi mnogi odmah osudili Annu, način na koji rediteljka reprezentuje njen život bez donošenja ikakvih presuda je zapravo ono zbog čega je ovaj film toliko potresan. Kao što nikada ne možemo sebi suditi objektivno, tako nikada ne možemo znati krajni efekat koji naši postupci mogu imati na druge. Posebno u dinamci poput ove gde usamljenost, niz loših odluka i popuštanje moralnih kočnica dovode do tragičnog završetka.

 

 

Jo&Tj



Pratite nas na društvenim mrežama:
error1
Tweet 20
fb-share-icon20

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *