Sakriven iza tamnih načara — Filozof samoće Kar-Wai Wong

Kod ljubavi je sve u tajmingu. Nije dobro sresti pravu osobu niti prerano niti prekasno.

Jedan je od najznačajnijih kineskih i uopšte azijskih filmskih velikana. Spada u red najcenjenijih i najprepoznatljivijih autora svetske kinematografije. Rođen u Šangaju, ali je u turbulentnim vremenima u Kini, sa samo pet godina, zajedno sa majkom, otišao u Hong Kong napuštajući oca, sestru i brata. Imao je prilično teško detinjstvo u HK-u, imajući u vidu da nije govorio kantonski kineski jezik do svoje trinaeste godine. Završio je čuveni Politehnički fakultet u HK, odsek za dizajn, a nakon toga svo svoje interesovanje usmerio je ka filmskom, odnosno video stvaralaštvu, iako nikada nije pohađao filmsku akademiju. Njegovo ime je Kar-Wai Wong.

Kar-Wai Wong

U svojim ostvarenjima bavi se intrigama nemoguće ili neuzvraćene ljubavi. Potencira vizuelnu estetiku, eksperimentišući i manipulišući emocijama gledaoca uz pomoć slow motion-a i brzih freeze frame-ova, te na ovaj način ističe neke važne scene. Vladar je takozvanog step printing effect-a, tehnike kojom glumci glumeći u slow motion-u zapravo oslikavaju otuđenje i usamljenost pojedinca u jednom velikom i prenaseljenom gradu kakav je Hong Kong. Istim vizuelnim efektima koje su njegove kolege koristile u akcionim filmovima, Wong stvara emocionalna i poetična filmska remek dela. U načinu prezentacije priče koristi nelinearan stil koji je, kako tvrdi, usvojio po uzoru na argentinskog pisca Manuel Puiga. Takođe, poznat je po tome da započinje snimanja u trenutku dok još uvek nema dovršen scenario, a iako je možda kojim slučajem načelno i završen, sigurno nikada nisu svi detalji precizno određeni, čime glumcima i sebi daje tu neophodnu dozu kreativne slobode koja se svakako da primetiti u finalnom proizvodu. Sjajno kombinuje boje, zvukove i svetla, oslikavajući time raspoloženje protagonista i celokupnu atmosferu filma. Nikada ga ne možete videti bez naočara za Sunce. Ovaj imidž usko je vezan za njegovo ime, a taj odelni predmet na neki duhovit način objašnjava senzitivnost i afinitet prema korišćenju široke palete boja koje se rastaču preko ekrana na naša vizuelna čula. Tragao je za simbiozom različitih vrsta umetnosti, te je inspirisan delima poznatog američkog slikara Edward Hoppera pokušao njegov likovni stil i način korišćenja boja da prenese na filmsko platno. Takođe, veliki je poštovalac filmova Ingrid Bergman, Danny Boyla, a prijatelj i saradnik je žive legende Quentin Tarantina.

Pripada generaciji Drugog hongkongškog filmskog talasa, koji romantizuje i osvežava Novi talas čiji je polet obeležio kulturu Hong Konga šezdesetih godina. Njegova inspiracija koju crpi iz šezdesetih godina prošlog veka manifestuje se ili time što radnju svojih filmova smešta u te po mnogo čemu romantične godine ili pak time što vrlo često koristi muziku tog vremena za svoj soundtrack.

Kar-Wai Wong

Kar-Wai Wongov radni opus može se okarakterisati kao filmski ekspresionizam, zbog načina na koji ovaj umetnik pokazuje unutrašnji svet svojih junaka, vrlo često izgubljenih u vremenu i prostoru. Wong prosto uživa u stvaranju melanholičnih likova koji imaju bogati unutrašnji svet mašte, usamljenih u košnici, koji žive svakodnevnu introspekciju. Veoma često ima po nekoliko naratora u svojim filmovima čime pažnju i emocije gledalaca raspršuje direktno u taj introvertni svet i misli svojih likova. Te naracije pa čak i dijalozi među glumcima snimljene su bez direktnog prikazivanja lica, te gledalac zapravo samo sluša misli ili razgovor protagonista, dok fokus kamere prati i oslikava radnju i atmosferu. Wong je neverovatno originalan režiser i prepoznatljiv po svom simbolizmu već nakon prvog gledanja.

Jedan je od reditelja koji voli da sarađuje sa proverenom ekipom glumaca, što njegovim filmovima daje neku posebnu dozu topline, poznatosti i, može se reći, kontinuiteta. Zbog njegove opsednutosti ljubavnim pričama koje nikada zapravo nemaju konačan kraj, svojim junacima pruža drugu šansu. Naime, likovi iz njegovih ostvarenja vrlo često se ponovo sreću u sledećem filmu, sa drugim imenima, u drugačijim okolnostima, u potpuno izmenjenoj realnosti. Među najvažnijim glumcima i glumicama koje se iznova pojavljuju su prelepe Maggie Cheung i legendarna i neopisiva Faye Wong, kao i fantastični Tony Chiu Wai Leung koji je neotuđivi simbol skoro svih legendarnih filmova Kar Wai Wong-a.

Neverovatno zvuči podatak da je čak šest njegovih ostvarenja stavljeno na listu najboljih 100 kineskih filmova svih vremena u izboru urađenim pod okriljem festivala Hong Kong Film Awards.

Prvi film koji je samostalno snimio As tears go by u principu sadrži sve karakteristike koje su ga kasnije učinile prepoznatljivim i slavnim u filmskom svetu. Naravno reč je o romantičnoj krimi drami.

Days of being wild drugi je film Kar Wai Wonga. Za razliku od njegovog prepoznatljivog stila, ovaj film urađen je bez potenciranja na svetlosti i bojama, jer se tematika odnosi na različite vrste depresija, te je Wong posegao ka više monokronoj odnosno jednobojnoj estetici. Snimljen je u saradnji sa Christopher Doylom s i Patrick Tamom, koga opisuju kao mentora Kar-Wai Wongu. Nakon ove saradnje Doyle i Wong zajedno su uradili čak osam filmova i Doyle je i te kako zaslužan za prepoznatljivost u eksperimentisanju zvukom, svetlošću i bojama za šta se objašnjenja i inspirativnost mogu naći prostim posmatranjem ulica Hong Konga i njihove energije kojom zrače podjednako i noću i danju. Gledaocima su uspeli da prenesu taj očaravajući duh, šarm i kosmopolitizam HK-a, taj očaravajući spoj istoka i zapada, zbog čega ovaj grad sa pravom uživa status jedne od svetskih prestonica kako ekonomskih, obrazovnih, a ono svakako i kulturoloških.

Kar-Wai Wong

Ashes of time akciona je drama i treće ostvarenje Kar-Waia čija se radnja odvija u drevnoj Kini i za razliku od sličnih filmova snimljenih o ovoj tematici razlikuje se svojim karvaievskim stilizovanim dijalozima. Nagrađen je na nekoliko filmskih festivala, između ostalog i u Veneciji. 

Chonking Express je criss-cross film koji uporedo prati dve unakrsne priče o nemogućim ljubavima. Snimljen je u rekordnih šest nedelja i rađen je isključivo noću. Iako u začetku osmišljen kao manji filmski projekat, ispostavilo se da je jedan od njegovih najboljih i najpoznatijih ostvarenja, a završen je uz podršku legendarnog Quentin Taranntina. Ovaj film otvorio mu je široko vrata planetarnog uspeha.

Fallen Angels je prvobitno planiran kao treća priča u okviru Chonking Express-a, ali na sreću je nedostatak novca i vremena sprečio da se ta ideja realizuje, omogućivši jednom sjajnom filmu mogućnost da dobije samostalni život. Ovaj film poznat je po minimalističkom zapletu i eksperimentalnoj prirodi koja je dočarana snimanjem skoro u potpunosti sa najobičnijim sobnim ugaonim lampama kojima je dočarao osećaj tame i senzitivnost likova. Fallen Angels oslikava magični, ali i bizarni i mračni svet na ulicama Hong Konga, kroz priču plaćenog ubice i njegovog pomagača u svirepom svetu podzemlja.

Romatična drama Happy together, doneo mu je Zlatnu palmu na filmskom festivalu u Kanu 1997. godine. Ovo je jedan od prvih hongkongških i celokupno kineskih filmova koji se bavi temom homoseksualizma, što je i više nego kontraverzno posebno imajući u vidu godinu objave filma. Radnja je bazirana na burnom ljubavnom odnosu između dva mladića na putu po Argentini, sve njihove lomove, prevare i preživljavanja u teškim materijalnim situacijama. Veoma intrigantan film koji sa sobom nosi posebnu emocionalnu težinu, a važno je i napomenuti da je sniman po knjizi Buenos Aires affair.

Kar-Wai Wong

In the mood for love neki smatraju njegovim remek-delom, a jedan je od filmova koji zapravo mora da se oseti ili u suprotnom postoji mogućnost da prosto nećete doživeti nikakvu emociju. Film je potpuno autentičan i ono što mu daje lepotu je, ne ono što nam se prenosi nekakvim rečima ili porukom, već ono što nam savetuje kroz prikrivenu sugestiju. Wong u ovom filmu do kraja ogoljeva slepilo ljubavi, vernosti i strasti, nemogućnost prepuštanja i davanja sebi šanse za nove početke i nove mogućnosti. Sjajno barata problemima poput nedostatka komunikacije među parovima, međusobnim frustracijama, fenomenima poput memorije, vremena i prolaznosti, kao i nemogućnošću približavanja i pronalaska kompromisa i obostranog rešenja. Onime što je moglo biti, a nikada nije. Vrlo poetično približava teme i probleme koje svi ljudi, sposobni za ljubav, prolaze u svom životu.

Kada je Hong Kong ponovo uspostavljen kao autonomni, ali sastavni deo Kine 1997. godine, kineska vlada obećala je da neće zalaziti u HK autonomiju u narednih 50 godina. To praktično znači da HK kakav danas poznajemo neće izgledati isto nakon 2046, na šta film već u naslovu aludira.

Svi koji idu u 2046. imaju istu nameru. Žele obnoviti izgubljena sećanja, jer u 2046. se ništa ne menja. Ali niko zapravo ne zna je li to istina ili nije, jer se niko nikada nije vratio.

Iako se na indirektan način ovaj politički fenomen provlači kroz radnju, baveći se društvenim promenama i identitetom, film ipak oslikava različite emotivne susrete, brodolome i urađen je u futurističko-retro maniru. Kao i u prethodnim ostvarenjima, glavni glumci se iznova pojavljuju izmešteni u potpuno drugačiji kontekst. Film je fantastičan miks daleke budućnosti i ranih šezdesetih godina XX veka, još jedna vožnja kroz prizmu ljubavi i prilagođavanja, emotivnih lutanja i neispunjenosti, do konačne pobede zabranjene ljubavi.

Prvi je kineski reditelj nagrađen Zlatnom palmom festivala u Kanu i predsednik žirija istog festivala 2006. godine, zadužen za takmičarski program, te takođe predsednik žirija na prestižnom festivalu u Berlinu, odnosno na čuvenom Berlinalu.

Azijska kinematografija je zaista zapanjujuća, intrigantna i inspirišuća, a jedan od njenih najisturenijih stubova je svakako i junak ovog teksta. Najkonkretniji mogući opis lika i dela Kar-Wai Wonga koji je izrekao njegov veliki poštovalac Quentin Taranntino možda je najprigodniji za privođenje kraju ove priče: On je jedan od najuzbudljivijih filmskih stvaralaca koji su se pojavili od kada sam ja u svetu filma.

Kao autor ovog teksta samo bih dodao da je u ovom trenutku on apsolutno moj omiljeni reditelj, te da bi svetska kinematografija bila daleko siromašnija bez njegovog umetničkog doprinosa.

 

ATaK

Pratite nas na društvenim mrežama:
error0

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Facebook
Twitter